Herinrichting station, Groningen

Provinciale commissie Groningen

Het stationsgebied staat aan de vooravond van een grote herinrichting. Het rangeerterrein aan de zuidzijde wordt verplaatst naar Haren, de sporen langs de perrons lopen weer door. Na de herinrichting rijden treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool door tot station Europapark, Veendam, of Winschoten en vice versa.

Tussen het monumentale hoofdgebouw en de sporen komt een plein met winkels. De huidige loopbrug wordt vervangen door een voetgangerstunnel onder de sporen door: het eindpunt hiervan is een nieuw te bouwen entree  aan de zuidzijde van de sporen. Naast de voetgangerstunnel komt er een tunnel voor fietsers die het stadsbalkon verbindt met een nieuwe fietsenstalling bij de zuideringang, onder het rijksmonumentale hoofdgebouw door.

Juni 2014 dient Heemschut een zienswijze in bij de Stuurgroep Spoorzone Groningen, een samenwerkingsverband van de gemeente, de provincie, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu. Hierin vraagt Heemschut zorgvuldig om te gaan met de monumentale waarden van het stationsgebouw. Behoud van de 19e- en begin 20e-eeuwse overkappingen, de oude loopbrug en het seinhuis is daarbij essentieel. Reizigers laten het monumentale hoofdgebouw momenteel links liggen, de fietsenstalling in de bult van het stadsbalkon vormt een obstakel.  Heemschut beaamt dit probleem en pleit voor het verplaatsen van de fietsenstalling.

Februari 2015 worden de plannen door de gemeenteraad en provinciale staten goedgekeurd.  De oude loopbrug wordt verplaatst. 

 

Brief naar Spoorzone Groningen, 3 juni 2014.

Nieuws

U kunt Heemschut op diverse manieren helpen. Dit varieert van het lid worden van de bond tot het zelf actie voeren voor bedreigd erfgoed. Daarnaast kunt u Heemschut ook steunen door te schenken of na te laten.

Erfgoedvereniging Heemschut

 Nieuwezijds Kolk 28
1012 PV Amsterdam
 020 622 52 92
 info@heemschut.nl

Volgt u ons al?

Copyright © 2017 Heemschut / e-Vision.nl / Alle rechten voorbehouden.